CO BY MĚLO DÍTĚ ZVLÁDAT PŘED VSTUPEM DO MŠ

Znát své jméno a příjmení - reagovat na ně

Být zvyklé, že se maminka či tatínek vzdálí, ale zase se vrátí. 
   * Některé děti poplakávají, ale je to zcela normální. Rodič odejde a dítě si celý den bez pláče hraje a zapojuje se do kolektivu. Po určité době pochopí a zvykne si na to, že tráví čas ve školce.

Umět pozdravit, poděkovat, poprosit.
   * Při příchodu do třídy dítě zdraví paní učitelku jako první. Může také zdravit podáním pravé ruky. 
   * Totéž při odchodu domů.
   * Dítě se ve školce učí slušnému chování, při pomoci se učí poděkovat a učí se o něco slušně poprosit.
   * Rodič by neměl s tříletým dítětem mluvit jako s „miminkem“, ale být mu oporou -  ale ne otrokem. Měl by mu být vzorem. 

Umět si říci co chce nebo potřebuje.

Umět reagovat na pokyn - přijít, podat, počkat, sednout si.  
   * I malé dítě musí uznávat autoritu a mít respekt k dospělému člověku. 
   * Je více než nutné, aby dítě bylo poslušné, aby při procházce při pokynu stůj vědělo, co to znamená aj.
   * Nelze, aby bylo ve třídě 28 dětí a nikdo nechápal, co se po něm chce.

 Samostatnost při hygieně /sebeobsluha na WC, umývání rukou .../ 
   * Z hygienických důvodů nelze dítě s plenkami přijmout.
   * Dítě musí umět samo rozpoznat, kdy potřebuje jít na WC, samo se umět svléci. U malých dětí utírají zadeček zaměstnanci školy. 
   * Samozřejmě není vůbec žádná výjimka, když se tříleté dítě ve školce počůrá. Má na to ještě nárok.

Umět si umýt ruce mýdlem, utřít se do ručníku. 
   * Dítě by mělo být navyklé umývat si ruce nejen po použití toalety, ale i před jídlem a po jídle. Následně si utřít ruce do ručníku.  

Umět sedět po dobu jídla u stolečku, umět držet lžíci a používat ji, umět pít z hrnečku či skleničky /poznat si svůj hrneček/. 
   * Je důležité, aby už doma před nástupem dítěte do MŠ, dítě zvládalo po dobu oběda sedět na místě a nepobíhat po místnosti.
   * Dítě musí umět samo držet lžíci a samo se najíst /mladší děti v adaptačním období dokrmujeme/.
   * Malé děti mají přiměřené porce. Knedlíky i maso mají nakrájené na malé kousky. Do jídla nejsou děti nuceny, ale jsou vedeny k ochutnávání, poznávání nových jídel. Důležitá je spolupráce s rodiči - doma děti podpořit a namotivovat je.  
   * Pomáhá se s promícháním např. polévek, omáček, popřípadě více dokrájet kousky.
   * Dítě se musí umět samo napít z hrnečku a poznat si ten svůj.
   * Nelze podávat dětem pití z lahviček. Z hygienických důvodů je zakázáno, aby si děti nosily svoje pití do MŠ. 
   * Tříleté dítě by to mělo zvládnout bez problémů.

Umět setrvat u činnosti 5 až 10 minut /nejmladší děti/, předškoláci alespoň 20 minut i déle 
   * Ve školce si děti POUZE NEHRAJÍ, ale s paní učitelkou zpívají, zkoušejí divadélka na besídky, malují a vyrábějí, hrají kolektivní hry, sedí v komukativním kruhu při řízené činnosti …
   * Proto je nutné, aby i malé dítě umělo alespoň pět minut u nějaké věci setrvat. Není dobré zase pro starší děti, aby je neustále ve všem malé děti rušily, omezovaly apod.
   * Samozřejmě malé dítě je v KK zezačátku pozorovatelem a do činností se zapojuje zřídka. 
   * Dítě by mělo být pokud možno poslušné, neboť není ve třídě samo, ale sdílí ji s ostatními dětmi. 
   * Dítě NESMÍ úmyslně ubližovat ostatním dětem, úmyslně NIČIT hračky či jiný majetek školy apod.
   * Musí reagovat na pokyny paní učitelky.

Aspoň částečně se obléct či svléknout /mladší děti/, být samostatné při oblékákání a svlékání, poznat si své věci /starší děti/, nejmenší děti umět spolupracovat, umět částečně nazouvat a vyzouvat obuv, umět používat kapesník. 
   * Na procházku se chodí každý den, kromě dnů s extrémními teplotami a dnů s velmi nepříznivými podmínkami.
   * Každý rodič ví, jak náročné je obléci jedno dítě při zimních měsících, kdy je nutno dát spodní košilku, triko,   punčocháče a další vrstvy, zimní čepicí, šálu, rukavice.
   * Proto je velmi důležité, aby i tříleté dítě umělo alespoň základy samo. Nelze, aby paní učitelka
s dalším personálem oblékala 28 dětí.
   * Děti, co by byly oblékány jako první, by čekaly dalších 20 minut v zimních kombinézách a upocené by šly ven.
   * Zouvání bot, zapínání knoflíků, zavazování tkaniček není nutné umět.
   * U předškoláků se pomáhá s učením zavazováním tkaniček, opět také spolupráce v rodině.

Ujít kratší vzdálenost během pobytu venku, částečně i nosit malý batůžek.
   * Na procházku se chodí každý den, kromě dnů s extrémními teplotami a dnů s velmi nepříznivými podmínkami.
   * Proto by dítě mělo být zvyklé chodit samostatně a částečně umět nosit i malý batůžek. Je to z důvodu, že obě budovy se nacházejí v příměstských částí města VM, z tohoto důvodu se na akce pořádané mimo  MŠ přepravujeme autobusem MHD VM. 
   * V adaptačním období se nejmladší děti neúčastní akcí pořádaých mimo MŠ, neboť už tak je pro ně pobyt v MŠ stresující a tyto změny ze začátku nezvládají 
/přejezd autobusem na akci do města/. Ale zejména je to z důvodu bezpečnosti ostatních dětí. 

Zvládat chůzi po schodech 
   * Dítě by mělo umět chodit po schodech. Děti totiž absolvují chůzi po schodech několikrát během dne. 
 

Umět si po sobě uklízet hračky 
   * Děti mají čas na hraní každý den. Dítě by mělo znát pojem uklidit si pokojíček, umět vrátit hračku zpět na svoje místo. Většina malých dětí to pochopí velmi brzy při sledování ostatních dětí. Samozřejmě paní učitelka pomáhá.